海外からコラム発信

エグゼクティブファンクション「それでいいんだよ」(260524)

2024年6月9日

手前味噌ではありますが、先日、シンガポールの塾の先生に言われた事があります。
「中学生になって個性的で、自分の道をしっかり進んでいる子どもは、皆んなE I S卒園生です」と言われました。
個性的すぎて先生方にお手数をかける事もあるようですが、一人一人が自信を持って進んでいる様子をお聞き出来て、とても嬉しく思いました。
私たちの思い描いたような子どもたちに成長していて、子どもの力に感謝です。

具体的にE I S教育の何が、個性豊かで自己肯定感の強さを生み出したのかを考えてみました。
「違っていていい」「真似してもいい」「自分のやりたいことをやりたい様にやっていい」と言うのが私たちの教育方針です。
それには「嫌な事はしなくてもいい。その代わりに自分のやりたいことを一生懸命やりなさい」と言う私たちの強い思いが、自己肯定感を強くしたのかもしれません。
園内で子どもたちが否定される事はほとんどありません。
「自分の体に害がある事」と「人に対して失礼な事」以外は全て肯定しています。
また、アドラー先生がおっしゃっている、ほめてはいけないと言う事も大切には思っていますが、ポイントは結果を褒めるのではなく、子どもが頑張って来た過程や工夫に、先生の感動を伝える事なのだと思います。
それも、先生が一人称で、「先生はこの部分が好きだな」「先生は素晴らしいことだと思うよ」「嬉しかったよ」「とても助かったよ。ありがとう」など、他のものとの比較ではなく、先生自身としての感動や感謝を伝える事なのだと思います。
その伝える言葉の中にほめる言葉があったとしても全く問題はありません。

最終的には他の誰かに勝つことが目的なのではなく、自分自身が自分の道をしっかりと歩み幸せになることが目的なのです。
目の前の挑戦を諦めないこと、失敗したと思っても、また挑戦する気持ちなどを応援します。
どんな状態でも「今の君が素晴らしい」「大丈夫、君なら出来る」。
そんな思いを言葉に出して、いつまでも言い続けたいと思います。

みんなもっともっと楽しく、幸せになーれ!

Executive Function “That’s fine” (260524)

In all modesty, the other day, I was told this by a teacher at a cram school.
He said, “All children who are in junior high school and have a unique personality and are firmly on their own path are all graduates of EI S.”
It seems that there are times when it takes a lot of trouble for the teachers because they are so unique.
Still, I was very happy to hear how every one of them was proceeding with confidence.
They are growing into the kind of children we envisioned, and we are grateful for their strength.

Specifically, I thought about what it was about EIS education that created a strong sense of individuality and self-affirmation.
Our educational policy is to say, “It’s okay to be different,” “It’s okay to imitate,” and “It’s okay to do what you want to do.”
This may have been due to the teachers’ strong desire to “not have to do anything you don’t like, but instead do what you want to do hard,” strengthening your self-esteem.
Children are rarely denied.
I affirm everything except “being harmful to my body” and “being rude to people”.
I also think it’s important that Dr. Adler says that you shouldn’t praise them, but I think the point is not to praise the results but to convey the teacher’s excitement about the process and ingenuity the child has worked hard for.
I think it is not a comparison with other things, such as “The teacher likes this part,” “I think the teacher is wonderful,” “I was happy,” “Thank you very much,” etc., in the first person, but to convey the excitement and gratitude of the teacher herself.
There is no problem at all if there are words of praise in the words you express.

Ultimately, it’s not about beating someone else; it’s about being on your own path and being happy.
We support you not to give up on the challenge before you and to try again even if you think you have failed.
No matter what the situation is, “You’re great now” or “It’s okay, you can do it.”
I would like to put these thoughts in words and continue to say them forever.

Let’s all have more fun and be happier!